27 Mayıs 2012 Pazar

Kürtaj




Kürtaj ve sezeryan ilkel doğum olaylarında yaşamını yitiren kadınların, modern tıbbi yöntemlerle doğum yapmasını ve istenmeyen doğumların bireyin kendi isteği ile sonlandırılmasına olanak sağlayan tıbbi uygulamalardır. 1983 yılında ailelere kürtaj hakkı tanıyan yasa doğumlarda kadınların ilkel yöntemlere mahkûm edilmesini önlemek ve istenmeyen doğumların önüne geçilmesi amacıyla çıkarılmıştı.
“Açlıktan bebeklerin öldüğü, kız çocuklarına tecavüz edildiği, babaların borcuna karşılık kızlarını sattığı bir ülkede” kürtaj’ın uygulanmasını yasaklamak doğru bir yaklaşım mıdır?
Kadının bedeni üzerinde yapılan polemiklerin gereksiz olduğu kanısındayım. Kadına hak ettiği insanca yaşam hakkını vermek , kadın cinayetlerine, töre adı verilen çağ dışı uygulamalara son vermek, kadınlara ya da kız çocuklarına tecavüz edenleri beraat ettirmemek, kadına karşı yapılan haksızlıklara, kaburga kırmalara, göz morartmalara karşı mücadele etmek için çaba göstermeliyiz.
Yıllar önce sekiz on yaşlarında bir çocukken doğumda yaşamını yitiren bir gelinin öyküsünü hiç unutmam. Bir yaz günü tarlada çalışırken, köyden gelen birinin haber vermesiyle dünya güzeli bir kadın olan Şafigül’ün köydeki evlerinde doğum yaparken öldüğünü öğrendik. Tarlada babam ve annem çalışmayı bıraktı. Köye döndük. Kadın akrabamız filan değildi. Lakin herkes tarafından sevilen biriydi, evleneli de çok fazla olmamış, ilk çocuğuna hamileydi. Sonuçta o yıllarda hastaneye doğum için gitmek düşünülmediği için, belki de gerek görülmediği için Şafigül ve çocuğu yaşamını yitirmişti.
Yıllardır hafızamda yerini koruyan bu olay kadınlara yeterli önemi vermemiz gerektiğinin en güzel örneğidir. Kadınlara kaç çocuk doğurmaları gerektiğini söylemek  kabul edilemez. Birey kendi özgür iradesi ile sahip olacağı çocuk sayısına kendisi karar vermelidir.

Not: Resim Bekir Üstün'e aittir.

12 yorum:

  1. Ben keyfi kürtaj olayına son derece karşıyım.Bu bana göre cinayettir.Karı koca ilişkie giriyor ve yanlışlıkla çocuk yapıyolar.Sonunda çocuk kürtajla alınıyor.Mağdem düşünmüyorsun,yapmayacaksın.Olursa da aldırmayacaksın o çocuğu.Tabi tecavüz vs..bunlar farklı şeyler.Sezeryan da ise sakınca görmüyorum.Nihayetinde sağlık açısından mecbur olabiliyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Değerli Kitap Cumhuriyetim. Görüşüne saygım vardır. Lakin öyle olaylar oluyor ki bazen kürtaj şart oluyor. Örneğin kimi bölgelerimizde ve yörelerimizde birden fazla kadınla evli ya da doğum kontrolü nedir umursamayan (hadi bilmeyen demeyeyim) insanların varlığı söz konusu. Evlerindeki çocukları saysan sen de 7-8 ben diyeyim 10-12. Daha da devam. Şimdi bu durumda kadın kendi isteği ile çocuğunu doğurmak istemezse, hasbelkader hamile kalmışsa ne yapılmalı? Aldırsa cinayet, aldırmasa besleyemeyeceği kadar çok çocuk.Konu sosyolojik olarak ele alınması gereken bir olgudur. Saygılar.

      Sil
  2. Kürtaj ve sezaryenin siyasete alet edilmeyerek ele alınmasından yanayım. Maşallah bizim başbakanımız her konuda olduğu gibi buna da el attı sağolsun. Her şeyi o biliyor ya. Her şeyi bildiğini sanan insan ne zavallıdır oysa.
    Ben bireysel olarak kürtaj karşıtı olmama rağmen bunun yasaklanmasını doğru bulmuyorum. Öyle zorunlu haller var ki kürtaj şart oluyor. Sezaryen için de öyle. Ayrıca bireylerin kendi hakkıdır buna karar vermek, kimse karışamaz diyorum. Yasakları hiç sevmedim, faydasından çok zararı olduğunu gördüm. Güncel ve önemli bir konuya kattığınız yorumlar için teşekkürler Hüseyin bey.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumda dile getirdiğin düşüncelerine aynen katılıyorum Nurten Hanım. Hiç bir kimse makamı ne olursa olsun bireyin özel hayatına karışmamalıdır diye düşünüyorum. Kadın derneklerinden gelen tepkilerde söz konusu söylemin desteklenmediğini göstermektedir. Söylediğiniz gibi yasaklarla bir yere varılamaz. Teşekkürler düşüncelerinizi bizimle paylaştığınız için. Saygılarımla.

      Sil
  3. sezeryan vede kürtaj.. devletin degil kişinin özel sorunu ... buna yasak konulmasına karşıyım.. her dert bitti şimdi kadınların bu sorunumu kaldı... tabikide olamasa iyi olur ama malesef oluyor.. önemli bir konuya yaptıgınız yorum vede katılım için teşekkürler saygılar..hocam..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnsanlar kararlarını kendi özgür düşünceleri ile vermelidirler. Yorum için teşekkürler.

      Sil
  4. Hassas bir konu..bir kase lezzet'in yazdığı gibi keyfi kürtaja ben de karşıyım (keyfi derken adamla bile isteye birlikte oluyor, sonra hamile kalınca ay ben ne halt ettim diyor, bunu kabul edemem, yaptın bir halt, sonucuna katlanacak ya da en baştan o haltı etmeyecek kendisini tutacak, çok mu zor? )Yani çocuk istemeyen, hamile kalmak istemeyen, bebek bakacak hali olmayan o işi yapmayacak! Yaparsa sonuca katlanacak bal gibi doğurup bakacak ama öyle felaket durumlar var ki, o zaman kürtaj şart (tabii ne kadar erken olursa o kadar iyi)yani ensest olayı var, evlerden uzak olsun yakın akraba hatta baba, abi, amca, dayıdan tecavüzle hamile kalanlar var bu durumda kürtaj şartı çocuk zaten büyük ihtimalle geri zekalı doğacaktır doğmasa da anneye hep iğrenç bir ilişki türünü hatırlatacaktır..hele büyüyünce o çocuğa bu gerçek nasıl anlatılır? Bunun dışında Çin, Hindistan gibi ülkelerde kız çocuk istenmediği için kürtaj yapılıyor altı aylık bebekleri bile alıyorlarmış yazık çok kötü!:(((

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunuza katılıyorum. Lakin burada benim belirtmek istediğim şey; insanların kendi hayatlarını ilgilendiren konularda kendi özgür iradeleriyle karar vermeleridir. Mesele iki kişi arasında yaşananların sonucuna indirgenmemelidir diye düşünüyorum. Bireylerin hak ve özgürlükleri bağlamında ben meseleyi ele alıyorum. Yoksa söyledikleriniz elbette kabul edilemez. Teşekkürler Müjde Hanım.

      Sil
  5. Kürtaj benim karşı olduğum bir iş.. Bu aslında doğmuş bir çocuğu öldürmekle aynı şey.. Anne karnında bile olsa kalbi atmaya başlamış bir varlık... Ancak bu anne hayatını tehlikeye atacak her hangi bir durumsa bu işin sebebi evet bu olabilir.. Ama hiç bir şekilde kendini tutamayan insanların diyetini bir bebeğe ödetmesi kabullenilemez.. Ve günümüzde artık bu tür vakalara önlem alınabilmek için bir çok yol mevcut.. Dediğim gibi sadece hayati tehlike arz eden durumlarda bu tercih yapılabilir bana göre.. Mevlam hiç bir zaman böyle bir seçenek hakkında karar verme zorunluluğunda bırakmasın kimseyi ve beni..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunuza saygı duyarım elbette. Her insanın farklı düşünmesi doğaldır. Lakin yapılacak şeyde toplumsal mutabakat olsa daha doğru olur. Kürtajın yanlışını da doğrusunu da topluma açıklamak, kabul ettirmek lazım. Misal doktorlar haklı gerekçelerle kürtajın yasaklanmasına karşı çıkıyorlar. İstenmeyen doğumlarda kürtaja izin verilmezse eskisi gibi kadın ölümlerinde (doğum) patlama yaşanır diyorlar. Saygılar. Yorum için teşekkürler.

      Sil
  6. Hic bir kadin bebegini bile bile aldirmaz,eger bu karari aldi ise mutlaka gecerli sebepleri vardir, caresizdir ve vicdan azabini kimler ne derse desin ölene kadar icinde tasir.Bence yapilmasi gereken direkt Kürtaji yasaklamak olmamali; cünü bazi müstesa durumlar bunu gerektirebilir,mesela bücürükveben arkadasimin dedigi ensest olayi ya ki, tecavüz durumunda kadindan dogurmasini beklemek , istemek, düsünülemeyecek insafsizlik.Bu o durumdaki insanlarin yasadiklari psikolojik travmanin daha da büyümesine neden olur. Icinizde igrendiginiz birinin varliginin uzantisini hissettiginiz bir seyin büyümesi, yada bilemiyorum ama korkunc olmali o kadinlarin karsilasacagi hisler. Onun icin kimse onlar adina konusmamali, karar vermemeli kim olursa olsun. Anneler zaten sevgi dolu yaratiklardir.Halki dogru bilinclendirerek gereksiz hamilelikler önlenebilir. Zaman alacaktir muhakkak ama imkansiz degil.Iyi geceler diliyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Düşüncelerinize aynen katılıyorum. Zorlama ile yasak ile bir yere varılamaz. Tercih o çocuğu taşıyacak olan bedene ait olmalıdır. Kürtaj ya da sezaryen kısıtlaması anne ölümlerini artıracaktır diye düşünüyorum.
      Teşekkürler Meral Hanım.
      Saygılar.

      Sil